tirsdag den 22. januar 2013

Organisering af de religiøse fællesskaber og millet-ordningen


Jøder og kristne fik en særstatus blandt muslimerne frem for andre troende, fordi de havde fået budskab om guds ord gennem biblen og toraen. f.eks. fik mongolerne ikke en særstilling, da de havde en form for kinesisk tro.  Det at de havde fået Guds ord i henholdsvis biblen og toraen gjorde at muslimerne accepterede dem, og derved gav dem særstilling. Grundet dette blev der skabt en form for fællesskab og i et vis omfang fik kristne og jøder selvstyre under deres egne religiøse ledere. Denne ordning for de religiøse fællesskaber inklusive det muslimske fællesskab kaldes millet-ordningen.

Nogle historikere mener at millet-ordningen udviste tolerance blandt muslimerne, som accepterede folk med andre religioner.
Andre historikere mener derimod, at ordningen var et redskab til at undertrykke ikke-muslimer og udstøde dem som andenrangs borgere. Hvis man vælger at tro det sidstnævnte, punkteres den ellers almindelige opfattelse af det osmanniske samfund som et multi-kulturelt og tolerant samfund som stod i modsætning til de kristne europæiske samfunds hårdhændede politik overfor det religiøse mindretal.
Der er dog også en sidste mulighed, nemlig at millet-ordningen var et udtryk for en ganske pragmatisk holdning opstået pga. sultanens ønske om at styrke de diplomatiske, handelsmæssige og kulturelle alliancer. En politik overfor ikke-muslimer som skulle forsone dem, skabe ro og stabilitet for at fremme handel og skibsfart og derved øge skatteindtægterne.

Millet-ordningen medførte i hvert fald at europæiske jøder fra blandt andet Spanien og Portugal valgte at søge ly i Det osmanniske rige. De slog sig ned i Istanbul, Bagdad, Damaskus eller Cairo. Senere hen, fra 1500-tallet, flygtede mange tyske, tjekkiske og franske protestanter ligeledes fra religionskrigene og katolikkernes overgreb til Det osmanniske rige. 


Af Katrine, Maiken, Mette og Cecilie 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar